Tips
De Tratak Een rustgevende concentratieoefening, ook heel geschikt voor kinderen Zit ontspannen rechtop met je ogen open. Strek een arm voor je uit, bal de vuist en steek je duim naar boven. Houdt de duim iets boven ooghoogte en kijk naar de nagel van de duim. Adem in en houdt deze vast terwijl je de duim langzaam naar de plek tussen je wenkbrauwen brengt (je gaat vanzelf scheel kijken.) Sluit je ogen wanneer de duim je voorhoofd raakt. Adem rustig uit en laat tegelijkertijd je arm zakken. Je kunt deze oefening een aantal keren herhalen en afwisselen met de andere arm.
Op deze pagina geef ik je enkele tips and tricks om een teveel aan spanning voor te zijn, ermee om te gaan of te verminderen. Onderaan de pagina vind je een link naar een journalistieke bijdrage van Sandy Theunissen. Op heel persoonlijke wijze doet zij verslag van enkele sessies ontspanningsmassage en integrale massage.
Even stoppen Enkele keren per dag Stop waarmee je bezig bent. Bevries niet in je houding, maar blijf ontspannen zitten, staan of liggen. Sluit je ogen. Haal door je neus diep adem naar je buik, adem langzaam uit door je mond. Luister naar je ademhaling. Twee keer herhalen. Open je ogen, ga weer rustig verder.
Hartoefening Enkele keren per dag Stop waarmee je bezig bent en sluit je ogen. Probeer je hart te voelen kloppen zonder je hand erop te leggen. Verleg dan je aandacht naar je ademhaling: adem in, adem uit. Ga met je aandacht terug naar je hart terwijl je rustig blijft doorademen. Wissel een aantal keren af.
Spanning wegtrillen   Ga op een stoel zitten met de voeten plat op de grond. Laat je armen bungelen en je mond openhangen. Trek dan de voeten wat naar achteren en til je knieën zover op dat alleen de bal van de voet nog op de grond rust. Voeten en onderbenen gaan als vanzelf trillen. Het lichaam stopt wanneer de spanning is verdwenen. Als de trilling niet vanzelf komt kun je het even in gang zetten. Adem ter afsluiting een keer diep in en uit.
Spanning wegtrillen (2) Ga rechtop staan, voeten onder je bekken, knieën van het slot. Laat rustig je hoofd naar voren vallen, gevolgd door nek en rug. De armen komen soepel mee. Hang zo ver mogelijk voorover zonder met je vingers de grond te raken. Laat je hoofd bungelen, mond open, buik ontspannen. Boven- en onderbenen gaan als vanzelf trillen. Geluid maken kan heel prettig zijn. Wanneer de trilling niet vanzelf komt kun je het op gang brengen door je knieën meer in het slot te zetten. Het lichaam stopt als de spanning verdwenen is. Bouw dan wervel voor wervel je lichaam weer op, begin met je onderrug en eindig met je hoofd. Adem ter afsluiting een keer diep in en uit.
Wat zijn de verschillen tussen ontspanningsmassage en integrale massage? Download het artikel van journaliste Sandy Theunissen
Vaak is het druk in ons hoofd. We piekeren, we maken ons zorgen, of we voelen ons stuurloos. Zenmeditatie helpt. Zen helpt je op te merken wat er gaande is, dit te begrijpen en, daardoor, te veranderen. Dat brengt rust, veerkracht en ontspanning.
Ademhaling Een eenvoudige oefening die je vrijwel altijd en overal kunt doen. Adem gedurende 3 minuten door je neus in een cyclus van 12 seconden: 6 seconden in, 6 seconden uit (5 cycli per minuut). Wanneer je in rustig tempo eenentwintig, tweeëntwintig, etc. telt komt dat aardig overeen met telkens 1 seconde.
MASSAGE & MASSAGETHERAPI E 
Tips
Op deze pagina geef ik je enkele tips and tricks om een teveel aan spanning voor te zijn, ermee om te gaan of te verminderen. Onderaan de pagina vind je een link naar een journalistieke bijdrage van Sandy Theunissen. Op heel persoonlijke wijze doet zij verslag van enkele sessies ontspanningsmassage en integrale massage.
Even stoppen Enkele keren per dag Stop   waarmee   je   bezig   bent.   Bevries   niet   in   je houding,   maar   blijf   ontspannen   zitten,   staan   of liggen.    Sluit    je    ogen.    Haal    door    je    neus    diep adem   naar   je   buik,   adem   langzaam   uit   door   je mond.    Luister    naar    je    ademhaling.    Twee    keer herhalen. Open je ogen, ga weer rustig verder.
Spanning wegtrillen   Ga   op   een   stoel   zitten   met   de   voeten   plat   op   de grond.   Laat   je   armen   bungelen   en   je   mond   open hangen.   Trek   dan   de   voeten   wat   naar   achteren en   til   je   knieën   zover   op   dat   alleen   de   bal   van   de voet    nog    op    de    grond    rust.    Voeten    en    onder- benen   gaan   als   vanzelf   trillen.   Het   lichaam   stopt wanneer   de   spanning   is   verdwenen.   Als   de   tril- ling   niet   vanzelf   komt   kun   je   het   even   in   gang   zet- ten. Adem ter afsluiting een keer diep in en uit.
Spanning wegtrillen (2) Ga    rechtop    staan,    voeten    onder    je    bekken, knieën   van   het   slot.   Laat   rustig   je   hoofd   naar   vo- ren   vallen,   gevolgd   door   nek   en   rug.   De   armen komen   soepel   mee.   Hang   zo   ver   mogelijk   voor- over   zonder   met   je   vingers   de   grond   te   raken. Laat   je   hoofd   bungelen,   mond   open,   buik   ont- spannen.   Boven-   en   onderbenen   gaan   als   van- zelf   trillen.   Geluid   maken   kan   heel   prettig   zijn. Wanneer   de   trilling   niet   vanzelf   komt   kun   je   het op   gang   brengen   door   je   knieën   meer   in   het   slot te   zetten.   Het   lichaam   stopt   als   de   spanning   is verdwenen.    Bouw    dan    wervel    voor    wervel    je lichaam    weer    op,    begin    met    je    onderrug    en eindig met je hoofd. Adem ter afsluiting een keer diep in en uit.
Vaak   is   het   druk   in   ons   hoofd. We   piekeren,   we   maken   ons zorgen,     of     we     voelen     ons stuurloos.             Zenmeditatie helpt.     Zen     helpt     je     op     te merken   wat   er   gaande   is,   dit te   begrijpen   en,   daardoor,   te   veranderen.   Dat   brengt rust, veerkracht en ontspanning.
Ademhaling Een   eenvoudige   oefening   die   je   vrijwel   altijd   en overal   kunt   doen.   Adem   gedurende   3   minuten door   je   neus   in   een   cyclus   van   12   seconden:   6 seconden   in,   6   seconden   uit   (5   cycli   per   minuut). Wanneer      je      in      rustig      tempo      eenentwintig, tweeëntwintig,    etc.   telt   komt   dat   aardig   overeen met telkens 1 seconde.
Wat zijn de verschillen tussen ontspanningsmassage en integrale massage? Download het artikel van journaliste Sandy Theunissen