Algemeen
Door een verkeerde houding of lichamelijke overbelasting kunnen klachten ontstaan. Zo kunnen spieren in de schouders en nek verkrampen omdat je voorovergebogen en te lang achter elkaar naar het beeldscherm tuurt. Of er ontstaat lage rugpijn omdat je niet goed tilt of je lichaam eenzijdig belast. Een onderliggende oorzaak van lichamelijke klachten is vaak spanning: je leven gaat snel, er is veel om rekening mee te houden en je wordt omringd door signalen die ‘nu’ aandacht vragen. Je voelt je opgejaagd en neemt niet de tijd op je houding te letten of regelmatig te pauzeren. Het is alsof je altijd in de ‘aan- stand’ staat: klaar om in actie te komen. Als reactie hierop trekken spieren zich blijvend samen, ze moeten immers snel weer aan het werk! Dan wordt het lastig te ontspannen.
Een massage stimuleert de doorbloeding waardoor het bindweefsel weer soepel wordt. De contractie van spieren vermindert of verdwijnt in zijn geheel. Daardoor kun je het hoofd opnieuw lekker bewegen, zitten je schouders weer los en heb je geen harde kuiten meer, of pijn in je rug. Minstens zo belangrijk is dat door massage ook jouw geest zich ontspant. Omdat je niet meer ‘aan’ staat is er niet langer een signaal dat je alert moet blijven om in actie te kunnen komen: je bent mentaal en fysiek tot rust gekomen.
Een massage is een heerlijke manier om volledig tot rust te komen. Zorgzaam strijk en kneed ik alle spanning uit je lichaam. Daardoor verstilt het rumoer in je hoofd en maakt een weldadige loomheid zich van je meester. Wanneer je het lastig vindt te worden aangeraakt kun je hieraan in eigen tempo wennen in de beslotenheid van mijn praktijkkamer.
MASSAGE & MASSAGETHERAPI E 
Algemeen
Een massage is een heerlijke manier om volledig tot rust te komen. Zorgzaam strijk en kneed ik alle spanning uit je lichaam. Daardoor verstilt het rumoer in je hoofd en maakt een weldadige loomheid zich van je meester. Wanneer je het lastig vindt te worden aangeraakt kun je hieraan in eigen tempo wennen in de beslotenheid van mijn praktijkkamer.
Door een verkeerde houding of lichamelijke over- belasting kunnen klachten ontstaan. Zo kunnen spieren in de schouders en nek verkrampen omdat je voorovergebogen en te lang achter elkaar naar het beeldscherm tuurt. Of er ontstaat lage rugpijn omdat je niet goed tilt of je lichaam eenzijdig belast. Een onderliggende oorzaak van lichamelijke klach- ten is vaak spanning: je leven gaat snel, er is veel om rekening mee te houden en je wordt omringd door signalen die ‘nu’ aandacht vragen. Je voelt je opgejaagd en neemt niet de tijd op je houding te letten of regelmatig te pauzeren. Het is alsof je altijd in de ‘aan-stand’ staat: klaar om in actie te komen. Als reactie hierop trekken spieren zich blijvend samen, ze moeten immers snel weer aan het werk! Dan wordt het lastig te ontspannen. Een massage stimuleert de doorbloeding waardoor het bindweefsel weer soepel wordt. De contractie van spieren vermindert of verdwijnt in zijn geheel. Daardoor kun je het hoofd opnieuw lekker bewe- gen, zitten je schouders weer los en heb je geen harde kuiten meer, of pijn in je rug. Minstens zo belangrijk is dat door massage ook jouw geest zich ontspant. Omdat je niet meer ‘aan’ staat is er niet langer een signaal dat je alert moet blijven om in actie te kunnen komen: je bent mentaal en fysiek tot rust gekomen.